寄付窓口はこちら

【対訳】2019年6月16日〜21日 FATF総会の成果 Outcomes FATF Plenary, 16-21 June 2019

6/16〜21にかけて行われたFATFの総会で暗号資産に関わる様々なアウトプットがありました。

まずは Outcomes FATF Plenary, 16-21 June 2019 の訳です。


  • 要約
    • この総会でFATFは、加盟国政府及びG20、並びに民間部門に対し、仮想資産活動および仮想資産サービスプロバイダーに関するFATFの要件を策定し明確化することを伝えました。
    • 勧告15に対する解釈ノートを完成させました
    • FATFはまた、AML/CFT義務を遵守する国々と提供者をいっそう支援するガイダンスと、マネーロンダリングやテロ資金供与に悪用された暗号資産の効果的な調査と押収を支援する運用当局向けのガイダンスを最終決定しました
    • FATFは現在、2019年10月の総会に向けて、各国がFATFの新たな要件をどのように実施したかを評価するための方法論の改定に取り組んでいます
    • 今後12ヶ月間、各国が実行し継続する民間部門にFATF基準の遵守を強化させる行動を、FATFは注意深く監視します。

Outcomes FATF Plenary, 16-21 June 2019

2019年6月16日〜21日 FATF総会の成果

f:id:niwatako:20190624222729p:plain


Orlando, 21 June 2019 - FATF President Marshall Billingslea of the United States, chaired the third and last Plenary meeting under the U.S. Presidency in Orlando on 19-21 June 2019.

2019年6月21日、オーランドにて - FATF会長 アメリカのマーシャル・ビリングスリーは2019年6月19日から21日にかけて、米国議長の下で3回目と最後の総会を開催しました。


During this Plenary, delegates celebrated the 30th Anniversary of the FATF.

この総会で、参加者はFATFの30周年を祝いました。

In recent years, the international community is following the FATF’s work increasingly closely.

近年、国際社会はますます密にFATFの活動に従っています。

Recent G20 statements and the United Nations Security Council resolutions recognise the FATF’s important role in protecting the integrity of the financial system.

最近のG20の声明と国連安全保障理事会の決議は、金融システムの完全性保護におけるFATFの重要な役割を認識しています。

Last month’s FATF Ministerial meeting resulted in a new, open-ended mandate, and greater Ministerial involvement in the work of the FATF, recognising the substantial achievement of the FATF over three decades.

先月のFATFの大臣会合は、30年にわたるFATFの実質的な成果を認め、新たに、無期限のマンデート(委任)と、FATFの活動への参加さらなる大臣の参加をもたらしました。

This Plenary meeting was the first under the FATF’s new mandate.

この総会はFATFの新たな委任の下で最初の会議でした。


U.S. Secretary of the Treasury Steven T. Mnuchin delivered the closing remarks to the Plenary, highlighting the critical role of the FATF, the importance of the new global standards agreed by FATF this week to protect virtual assets from abuse by money launderers, terrorist financiers, and other illicit actors; action on Iran; and agreement to strengthen the standards to counter the financing of the proliferation of WMD.

米財務長官スティーブン・ムニューシンは総会の閉会の辞を述べ、今週FATFで合意されたマネーロンダリングやテロ資金供与、その他不正行為者による悪用から仮想資産を保護する新しい国際標準の重要性、イランに対する行動、大量破壊兵器の拡散に寄与する資金供与(拡散金融)対策の基準強化に対する合意といった、FATFの重要な役割を強調した。


During three days of meetings, delegates discussed the following issues, including FATF initiatives under the U.S. Presidency of the FATF:

3日間の会議中に、参加者は、FATFの議長国米国の下でFATFの取り組みを含む以下の問題について議論しました。


  • 1 Major Strategic Initiatives
    • Mitigating risks from virtual asset activities, including a public statement and a risk-approach guidance on virtual assets and virtual asset service providers.
    • Launching a Strategic Review to analyse the progress made on effective implementation of AML/CFT measures, review the FATF/FSRB assessment processes, and identify drivers of positive change.
    • FATF’s current action to combat terrorist financing, including a statement on FATF Actions to identify ISIL, Al-Qaeda and Affiliates Financing and the adoption of guidance for jurisdictions on assessing terrorist financing risk.
    • FATF’s efforts to strengthen its standards on Countering the Financing of Proliferation
  • 2 Mutual Evaluations and Follow-Up Reviews, and Compliance
    • Discussion of the mutual evaluation reports of Greece and Hong Kong, China
    • Discussion of follow-up reports for the mutual evaluation of Iceland, in which the country achieved technical - compliance re-ratings
    • Issuing a statement on Brazil’s progress in addressing the deficiencies identified in its mutual evaluation report
    • Identifying jurisdictions with strategic anti-money laundering and countering the financing of terrorism (AML/CFT) deficiencies:
      • Jurisdiction no longer subject to monitoring: Serbia
      • New jurisdiction subject to monitoring: Panama
      • Monitoring Iran’s actions to address deficiencies in its AML/CFT system
  • 3 Other Initiatives
    • Adoption of a report to the G20 Leaders
    • Approval of three Risk-Based Approach Guidance papers:
      • Lawyers
      • Accountants
      • Trust and Company Service Providers (TCSPs)
  • 4 Welcoming the Kingdom of Saudi Arabia as a new member to the FATF
  • 5 Discussion of the FATF priorities under the Chinese Presidency

  • 1 主な戦略的取り組み

    • 公式声明を含む仮想資産活動のリスク低減と仮想資産及び仮想資産サービス提供者へのリスクアプローチガイダンス
    • AML/CFT手段の効果的な実施に関する進捗の分析に対する戦略的レビューの開始、FATF/FSRB評価プロセスのレビュー、前向きな変化要因の特定
    • ISIL、アルカイダ及び関連金融の特定するFATFの行動についての声明、テロ資金供与リスクの評価に関する国や地域へのガイダンスの適用を含む、FATFの現在のテロとの戦いに対する行動
    • 拡散資金対策基準の強化に対するFATFの努力
  • 2 相互評価と追跡レビュー、コンプライアンス
    • ギリシャと香港、中国の相互評価報告書についての議論
    • 技術的コンプライアンスの再評価を達成した国であるアイスランドの相互評価に対する追跡報告書の議論
    • ブラジルの相互評価報告書で特定された不備への取り組みにおけるブラジルの進捗状況についての声明の発表
    • 戦略的なテロ資金調達(AML / CFT)が不足する国や地域の特定
      • もう監視対象ではない: セルビア
      • 新たな監視対象: パナマ
      • AML/CFTシステムの不備に対処するためのイランの行動を監視する
  • 3 その他の取り組み
    • G20首脳への報告書の採択
    • 3つのリスクベースアプローチガイダンス論文の承認
      • 弁護士
      • 会計士
      • トラスト・アンド・カンパニー・サービスプロバイダー(TCSP)(訳注: 法人設立の仲介者として行動する業者等)
  • 4 FATFの新加盟国としてサウジアラビア王国を歓迎する
  • 5 議長国中国の下でのFATF優先事項の議論

1. Major Strategic Initiatives 主な戦略的取り組み

Mitigating the money laundering and terrorist financing risks of virtual assets. 仮想資産のマネーロンダリングおよびテロ資金調達のリスクの軽減

This Plenary, the FATF delivered on its commitment to member governments and the G20, as well as the private sector, to develop and clarify the FATF’s requirement with respect to virtual asset activities and virtual asset service providers.

この総会でFATFは、加盟国政府及びG20、並びに民間部門に対し、仮想資産活動および仮想資産サービスプロバイダーに関するFATFの要件を策定し明確化することを伝えました。

In October 2018, in response to the increasing use of virtual assets for money laundering and terrorist financing, the FATF amended Recommendation 15 and the glossary to clarify to which businesses and activities the FATF requirements apply in the case of virtual assets.

2018年10月、マネーロンダリングおよびテロ資金供与のための仮想資産の使用の増加に対応して、FATFは勧告15および用語集を修正し、仮想資産の場合にFATF要件が適用される事業および活動を明確にしました。

Following a public consultation on the measures applicable to virtual asset transfers, the FATF has now finalised the Interpretive Note to Recommendation 15 which sets out in detail the application of the FATF Standards and binding measures for the regulation and supervision of virtual asset activities and service providers.

仮想資産の移転に適用可能な措置についての公開の協議従い、FATFは、FATFスタンダードの適用と、仮想資産の活動とサービスプロバイダの規制と監督のための拘束力のある措置について、詳細に説明する勧告15に対する解釈ノートを完成させました。

The FATF also finalised guidance to further assist countries and providers in complying with their AML/CFT obligations and guidance for operational authorities to support the effective investigation and confiscation of virtual assets misused for money laundering or terrorist financing.

FATFはまた、AML/CFT義務を遵守する国々と提供者をいっそう支援するガイダンスと、マネーロンダリングやテロ資金供与に悪用された暗号資産の効果的な調査と押収を支援する運用当局向けのガイダンスを最終決定しました。

FATF Statement on Virtual Assets and Related Providers


仮想資産および仮想資産サービスプロバイダーに関するリスクベースのアプローチガイダンス

The FATF adopted updated guidance that clarifies the application of the risk-based approach to implementing the FATF Recommendations in the context of virtual assets.

FATFは、仮想資産との関連でFATF勧告を実施するためのリスクベースアプローチの適用を明確にする最新のガイダンスを採用しました。

The guidance benefitted from dialogue with the private sector, including the sector itself.

このガイダンスは、民間セクターとの対話から恩恵を受けました。

It includes examples of national approaches to regulating and supervising virtual asset activities and service providers to prevent their misuse for money laundering and terrorist financing.

これには、マネーロンダリングやテロ資金供与のために仮想資産活動やサービスプロバイダーを悪用することを防止するために、仮想資産の活動やサービスプロバイダーを規制および監督する国家の取り組みの例が含まれています。


The FATF is now working on revising its methodology to assess how countries have implemented the FATF’s new requirement for the October 2019 Plenary.

FATFは現在、2019年10月の総会に向けて、各国がFATFの新たな要件をどのように実施したかを評価するための方法論の改定に取り組んでいます。

During the next 12 months, the FATF will closely monitor the actions that countries are taking and will continue to engage the private sector on its efforts to enhance compliance with the FATF standards.

今後12ヶ月間、各国が実行し継続する民間部門にFATF基準の遵守を強化させる行動を、FATFは注意深く監視します。


Strategic Review 戦略的レビュー

With a new, open-ended, mandate, the FATF moves into a new phase.

FATFは、新たな無期限の委任により、新たな段階に入ります。

As the FATF continues to lead global action against money laundering, the financing of terrorism and proliferation, it must ensure that its work is timely, targeted and effective.

FATFが、マネーロンダリングや、テロリズムおよび拡散への資金調達に対する、グローバルな行動を主導し続けているので、FATFはその取り組みをタイムリーで的を絞った効果的なものにしなければなりません。

With the support from the G20, the FATF Plenary agreed to launch a strategic review of its own processes.

G20の支援を受けて、FATF総会は、自身のプロセスの戦略的レビューを開始することで合意しまいた。

This review will analyse the progress made on effective implementation of AML/CFT measures, review the FATF/FSRB assessment processes, and identify drivers of positive change.

このレビューでは、AML/CFT措置の効果的な実施における進捗を分析し、FATF/FSRB評価プロセスをレビューし、前向きな変化の要因を特定します。


FATF’s current action to combat terrorist financing テロ資金調達に対抗するためのFATFの現在の行動

Combatting the financing of terrorism has remained a priority for the FATF under the U.S. Presidency.

テロ資金供与との戦いは、米国議長の下で優先事項であり続けています。

Acts of terrorism, whether perpetrated by groups such as ISIL and Al Qaeda, or terrorist groups with other extremist views, continue to pose a threat to our society.

テロ行為は、ISILやアルカイダのようなグループか、他の過激な見方をするテロリストグループによって実行されるかにかかわらず、私達の社会に脅威を与え続けます。

Since the February 2019 Plenary there have been a number of serious terrorist attacks.

2019年2月の総会以来、数多くの深刻なテロ攻撃がありました。

The United Nations recognised the FATF as the global standard-setter to combat terrorist financing when it adopted UN Security Council Resolution 2462(2019).

国連は、国連安保理決議2462(2019)を採択した際に、FATFをテロ資金供与と闘うための世界的な基準設定主体として認識しました。

This resolution, focused solely on countering terrorist financing, has embedded the need to implement the FATF Standards for combatting terrorist financing into international law.

この決議は、テロ資金調達に対抗することだけに焦点を当てており、テロ資金調達に対抗するためのFATF基準を国際法に組み込む必要性を埋め込んでいます。


During this Plenary meeting, delegates heard an updated assessment of the financing methods employed by ISIL, Al Qaeda and affiliates, and released a public statement on FATF members’ actions to identify and disrupt their financing.

この総会で、参加者は、ISIL、アルカイダおよび関連者が採用している資金調達方法の最新の評価を聞き、彼らの資金調達を特定し中断するためのFATFメンバーの行動について、公式声明を発表しました。

Despite ISIL’s loss of territory, it still has access to significant reserves of funds, while its extremist ideology continues to inspire acts of terror.

ISILは領土を喪失したにもかかわらず、その過激主義的イデオロギーはテロ行為を鼓舞し続けながら、まだかなりの準備資金にアクセスすることができています。


The investigation and prosecution of terrorist financing is central to global efforts to counter terrorism.

テロ資金供与の調査と起訴は、テロ対策に向けた国際的な取り組みの中心です。

However, FATF and FSRBs’ assessments reveal that many countries still face challenges in investigating terrorist financing activity.

しかし、FATFとFSRBの評価では、多くの国が依然としてテロ資金活動の調査において課題に直面していることが明らかになっています。

A global workshop, hosted by the Israeli government in Tel Aviv in March 2019, building on the targeted outreach to judges and prosecutors initiated under the Argentinean Presidency of the FATF, sought to explore common challenges and best practices experienced by jurisdictions when prosecuting terrorist financing.

FATFのアルゼンチン議長の下で開始された裁判官及び検察官に機会を与える狙いに基づき、2019年3月にテルアビブでイスラエル政府によって開催された、国際的なワークショップでは、テロ資金供与を起訴する際に国や地域が経験する共通の課題とベストプラクティスを探求しようとした。

The Plenary decided that the FATF should develop guidance to help countries effectively investigate and prosecute terrorist financing.

総会は、FATFが各国がテロ資金供与を効果的に調査し訴追するのを助けるための指針を開発すべきであると決定した。

FATF Actions to Identify ISIL, Al-Qaeda and Affiliates Financing


Guidance on Terrorist Financing Risk Assessment テロ資金供与のリスク評価に関するガイダンス

The FATF requires each country to identify, assess and understand the terrorist financing risks it faces in order to mitigate them and effectively dismantle and disrupt terrorist networks.

FATFは、各国がテロ資金供与のリスクを軽減し、効果的にテロネットワークを解体し、崩壊させるために、自らが直面しているテロ資金供与のリスクを特定、評価および理解することを求めています。

Assessing terrorist financing risks can be challenging due to the cross-border nature of terrorist financing, and the low value and routine nature of funds and transactions often involved.

テロ資金供与の国境を越えた性質、そしてしばしば資金および取引が少額で日常的な性質が含まれることで、テロ資金調達のリスクを評価することは困難な場合があります。

The FATF finalised a Guidance which will assist countries, in particular low capacity countries with limited terrorist financing expertise, in assessing their risk context.

FATFは、各国、特にテロ資金供与の専門が限られた能力の低い国々が、そのリスクの状況を評価するのに役立つガイダンスを完成させました。

Recognising that there is no one-size-fits-all approach when assessing terrorist financing risk, the Guidance provides relevant information sources and considerations for different country contexts.

テロ資金供与リスクを評価する際に万能のアプローチが存在しないことを認識して、このガイダンスは、さまざまな国の状況に関連する情報源および考慮事項を提供します。

This report builds on the FATFs 2013 Guidance on National Money Laundering and Terrorist Financing Risk Assessments and draws on national experiences and lessons learnt in assessing terrorist financing risk from across the FATF Global Network.

このレポートは、2013年のFATFのナショナル・リスク・アセスメントに関するガイダンスに基づいて作成されており、FATFグローバルネットワーク全体からのテロ資金供与リスクの評価で得られた国家の経験および教訓を利用しています。


Countering the Financing of Proliferation 拡散資金対策

Under the U.S. Presidency, in June 2019, the FATF agreed to pursue further work to strengthen the FATF Standards on countering the financing of proliferation by requiring jurisdictions and private sector entities to understand and mitigate their proliferation financing risks, as well as by enhancing requirements for domestic cooperation and coordination on proliferation financing.

2019年6月、米国議長国の下で、FATFは、国と地域および民間部門の事業体が拡散資金調達のリスクを理解し軽減すること、並びに拡散資金供与に関する国内の協力と連携の強化を求めることで、拡散資金供与対策についてのFATF基準を強化するさらなる取り組みを追求することに合意した

FATF has conducted extensive analysis on a range of proposals, but has agreed to prioritize this work moving forward.

FATFはさまざまな提案について広範な分析を行ってきましたが、今後もこの作業に優先順位を付けることに同意しました。

Other options considered included new requirements to use criminal justice measures and financial intelligence, expanded targeted financial sanctions tools, and more effective mechanisms to ensure international information sharing on proliferation financing activity.

考慮された他の選択肢には、刑事司法措置と財務情報を使用するための新たな要件、経済制裁手段のターゲットの拡大、および拡散資金供与活動について国際的な情報共有を確保するためのより効果的なメカニズムを含んでいました。

The FATF agreed to potentially consider these other options at a later date.

FATFは後日これらの他の選択肢を検討することに合意しました。


2. Mutual Evaluations and Follow-Up Reviews, and Compliance 相互評価と追跡レビュー、およびコンプライアンス

Discussion of the mutual evaluation reports of Greece and Hong Kong, China ギリシャと香港、中国の相互評価報告書についての議論

The Plenary discussed the mutual evaluation reports of Greece and Hong Kong, China and the level of effectiveness of each jurisdiction’s AML/CFT system and their level of compliance with the FATF Recommendations.

総会は、ギリシャと香港、中国の相互評価報告書、および各管轄区域のAML / CFTシステムの有効性のレベルと、それらのFATF勧告への準拠のレベルについて議論しました。


The Plenary concluded that Greece has a sound legal framework to support effective action against money laundering and terrorist financing, but that the country needs to improve its prosecution of these crimes, the supervision of its designated non-financial professions and businesses and NPO sector, and the confiscation of proceeds of crime.

総会は、ギリシャはマネーロンダリングやテロ資金供与に対する効果的な行動を支援するための健全な法的枠組みを持っているが、これらの犯罪の訴追、指定の非金融職業および企業およびNPOセクターの監督、そして犯罪収益の押収を、改善する必要があると結論づけた。


The Plenary discussed the joint APG-FATF assessment of Hong Kong, China and concluded that the jurisdiction has a strong legal foundation to underpin its AML/CFT regime.

総会は、中国香港のAPG-FATF共同評価について議論し、その管轄はAML / CFT体制を支える強力な法的基盤を持っていると結論付けた。

Hong Kong, China understands its risks, has effective measures to combat terrorist financing and to confiscate the proceeds of crime, and actively cooperates with international partners.

中国の香港はそのリスクを理解しており、テロ資金調達と闘い、そして犯罪による収入を没収するための効果的な措置を講じており、そして国際的なパートナーと積極的に協力しています。

However, it needs to prioritise efforts to prosecute ML linked to foreign predicates, increase risk understanding and AML/CFT implementation by smaller institutions, and strengthen supervisory measures for some sectors.

しかし、外国の前提犯罪に関連するマネーロンダリングを訴追し、小規模の機関によるリスクの理解とAML/CFTの実施を向上させ、一部分野に対する監督措置を強化する優先的な努力が必要である。


The reports were prepared on the basis of the FATF Methodology for assessments which requires countries to take into account the effectiveness with which AML/CFT measures are implemented, as well as technical compliance for each of the FATF Recommendations.

報告書は、AML/CFT措置が実施される有効性ならびに各FATF勧告の技術的遵守を国々に考慮することを要求するFATFの評価方法論に基づいて作成された。

The Plenary discussed the key findings, priority actions and recommendations regarding each jurisdiction’s AML/CFT regime.

プレナリーは、各管轄区域のAML/CFT体制に関する主な調査結果、優先措置、および勧告について議論した。

The mutual evaluation reports are expected to be published by September 2019 after the quality and consistency review, in accordance with procedures.

相互評価報告書は、手順に従って、品質および一貫性の審査の後、2019年9月までに公表される予定です。

Discussion of the follow-up report for the mutual evaluation of Iceland in which the country achieved technical compliance re-ratings アイスランドの相互評価に対する追跡報告書についての議論

The Plenary discussed the progress that Iceland has made since its mutual evaluation report was adopted last year. The FATF Plenary agreed to re-rate Iceland a number of FATF Recommendations to reflect the country’s current level of technical compliance. After a quality and consistency review, the FATF will publish the follow-up report which sets out the actions that Iceland has taken to strengthen the effectiveness of its measures to combat money laundering and the financing of terrorism and proliferation.

Brazil’s progress in addressing the deficiencies identified in its mutual evaluation report ブラジルの相互評価報告書で指摘された不備への取り組みにおける進捗

In February 2019, the FATF decided that it would review the Brazil’s recently adopted legislation for compliance with FATF Standards at its June Plenary and determine the next steps at that time. The Plenary has issued a statement with regard Brazil.

Statement on Brazil’s steps toward addressing the deficiencies identified in its mutual evaluation report

Identifying jurisdictions with strategic anti-money laundering and countering the financing of terrorism (AML/CFT) deficiencies 戦略的なアンチマネーロンダリングによる国と地域の特定とテロ資金調達(AML / CFT)の不備への対抗

The FATF maintains its February 2019 public documents which identify jurisdictions that may pose a risk to the international financial system, with the amendments set out below:

Jurisdiction no longer subject to monitoring: Serbia

The FATF congratulated Serbia for the significant progress made in addressing the strategic AML/CFT deficiencies identified earlier by the FATF and included in its action plan.

Serbia will no longer be subject to the FATF’s monitoring under its on-going global AML/CFT compliance process, and will work with its FATF-Style Regional Bodies MONEYVAL as it continues to further strengthen its AML/CFT regime.

New jurisdiction subject to monitoring: Panama

FATF has identified Panama as a jurisdiction with strategic AML/CFT deficiencies. The country has developed an action plan with the FATF to address the most serious deficiencies. The FATF welcomed the high-level political commitment of Panama to this action plan.

Monitoring Iran’s actions to address deficiencies in its AML/CFT system

In June 2016, the FATF welcomed Iran’s high-level political commitment to address its strategic AML/CFT deficiencies, and its decision to seek technical assistance in the implementation of the Action Plan. Given that Iran provided that political commitment and the relevant steps it has taken, the FATF decided in February 2019 to continue the suspension of counter-measures.

In November 2017, Iran established a cash declaration regime. In August 2018, Iran has enacted amendments to its Counter-Terrorist Financing Act and in January 2019, Iran has also enacted amendments to its Anti-Money Laundering Act. The FATF recognises the progress of these legislative efforts. The bills to ratify the Palermo and Terrorist Financing Conventions have passed Parliament, but are not yet in force. As with any country, the FATF can only consider fully enacted legislation. Once the remaining legislation comes fully into force, the FATF will review this alongside the enacted legislation to determine whether the measures contained therein address Iran’s Action Plan, in line with the FATF standards.

Iran’s action plan expired in January 2018. In June 2019, the FATF noted that there are still items not completed and Iran should fully address: (1) adequately criminalising terrorist financing, including by removing the exemption for designated groups “attempting to end foreign occupation, colonialism and racism”; (2) identifying and freezing terrorist assets in line with the relevant United Nations Security Council resolutions; (3) ensuring an adequate and enforceable customer due diligence regime; (4) clarifying that the submission of STRs for attempted TF-related transactions are covered under Iran’s legal framework; (5) demonstrating how authorities are identifying and sanctioning unlicensed money/value transfer service providers; (6) ratifying and implementing the Palermo and TF Conventions and clarifying the capability to provide mutual legal assistance; and (7) ensuring that financial institutions verify that wire transfers contain complete originator and beneficiary information.

The FATF decided at its meeting this week to continue the suspension of counter-measures, with the exception of the FATF calling upon members and urging all jurisdictions to require increased supervisory examination for branches and subsidiaries of financial institutions based in Iran, in line with the February 2019 Public Statement.

While acknowledging the progress that Iran made including with the passage of the Anti-Money Laundering Act, the FATF expresses its disappointment that the Action Plan remains outstanding. The FATF expects Iran to proceed swiftly in the reform path to ensure that it addresses all of the remaining items by completing and implementing the necessary AML/CFT reforms.

If by October 2019, Iran does not enact the Palermo and Terrorist Financing Conventions in line with the FATF Standards, then the FATF will require introducing enhanced relevant reporting mechanisms or systematic reporting of financial transactions; and increased external audit requirements for financial groups with respect to any of their branches and subsidiaries located in Iran. The FATF also expects Iran to continue to progress with enabling regulations and other amendments.

Iran will remain on the FATF Public Statement until the full Action Plan has been completed. Until Iran implements the measures required to address the deficiencies identified with respect to countering terrorism financing in the Action Plan, the FATF will remain concerned with the terrorist financing risk emanating from Iran and the threat this poses to the international financial system. The FATF, therefore, calls on its members and urges all jurisdictions to continue to advise their financial institutions to apply enhanced due diligence with respect to business relationships and transactions with natural and legal persons from Iran, consistent with FATF Recommendation 19, including: (1) obtaining information on the reasons for intended transactions; and (2) conducting enhanced monitoring of business relationships, by increasing the number and timing of controls applied, and selecting patterns of transactions that need further examination.

3. Other Strategic Initiatives

Adoption of a report to the G20 Finance Ministers and Central Bank Governors G20財務大臣および中央銀行総裁への報告書の採択

The Plenary discussed the FATF’s report to the G20 Leaders which highlights FATF’s recent work on the regulation of virtual assets.

総会は、仮想資産の規制に関するFATFの最近の取り組みを強調するG20首脳へのFATFの報告書について議論した。

It also sets out other recent developments, including strengthening FATF’s institutional basis, governance and capacity of FATF, countering the financing of terrorism and proliferation of weapons of mass destruction terrorist financing, improving transparency and beneficial ownership, de-risking and work on FinTech/RegTech in relation to digital ID.

それはまた、FATFの制度的基盤、ガバナンスとFATFの能力の強化、テロリズムおよび大量破壊兵器拡散の資金供与対策、透明性と受益所有権の改善、リスク低減とデジタルIDに関連するFinTech/RegTechへの取り組みを含む、その他の最近の開発を打ち出すものである。

Publication of three Risk-Based Approach Guidance papers

The risk-based approach is at the core of the FATF Recommendations.

リスクベースのアプローチはFATF勧告の中核です。

It ensures that countries identify and understand the unique risks they are exposed to, allowing them to prioritise resources on areas where risks are highest.

それは各国が自らにさらされている特有のリスクを識別し理解することを確実にし、各国がリスクが最も高い分野に資源を優先することを可能にします。

Informed by a public consultation in March 2019, the FATF updated three risk-based approach guidance documents that aim to support the implementation of the risk-based approach, taking into account national ML/TF risk assessments and AML/CFT legal and regulatory frameworks:

2019年3月の公開協議により、FATFは、リスクベースアプローチの実施、各国のML/TFリスク評価の考慮、そしてAML/CFTの法および規制の枠組みを支援することを目的として、3つのリスクベースアプローチガイダンスドキュメントを更新しました。

  • Lawyers 弁護士
  • Accountants 会計士
  • Trust and Company Service Providers (TCSPs) トラスト・アンド・カンパニー・サービスプロバイダー

4. Welcoming the Kingdom of Saudi Arabia as a member to the FATF FATFの加盟国としてサウジアラビア王国を歓迎

The FATF granted full membership to Saudi Arabia. In 2018, the country underwent a mutual evaluation. Since then, Saudi Arabia has worked according to an action plan to address the key effectiveness issues identified during the evaluation. Based on the country’s commitment to complete the items on its action plan and the continuing progress to improve its AML/CFT, the Plenary agreed to grant membership.

5. Discussion of the FATF priorities under the Chinese Presidency 中国議長の下でのFATF優先事項の議論

The FATF Plenary discussed and approved the priorities of the FATF under the Presidency of Xiangmin Liu which will commence on 1 July 2019.

FATF総会は2019年1月に始まる中国のXiangmin Liu議長の下でのFATFの優先順位を議論し承認した。

The main priority is the Strategic Review, but among other priorities, the FATF agreed to continue its important work to mitigate the money laundering and terrorist financing risks of new technologies and at the same time exploit the opportunities to more effectively fight these risks.

主な優先事項は戦略的レビューですが、ほかの優先事項についても、FATFは、新しい技術のマネーロンダリングとテロ資金供与のリスクを軽減し、同時により効果的にこれらのリスクと戦うために機会を利用する、FATFの重要な取り組みを継続することに同意した。

Under the Chinese Presidency, the FATF will also prioritise work to promote and enable more effective supervision by national authorities.

中国義侠国のもとで、FATFはまた、各国当局によるより効果的な監督を促進し可能にするための取り組みを優先するでしょう。

More on:

詳しくは